Konkurrere i fitness via StrongBody

Konkurrere i fitness via StrongBody


Så du er nysgjerrig på fitness og lurer litt på hvordan det hele foregår? I denne artikkelen finner du alt du trenger å vite om prosessen med å stille i fitness-konkurranse via StrongBody gjennom klubben vi er knyttet til – Kaliber Gym FKK.

Litt om fitness

Det finnes mange forskjellige fitness-grener, og det kan være vanskelig å holde seg oppdatert på hva som er hva. For å få en liten oversikt kan det være en fin begynnelse å gå inn på fitnessforbundets sider – nkf-ifbb.no og lese om de forskjellige fitnessgrenene under fanen «Kategorier». Om du i tillegg googler de forskjellige grenene sammen med søkeordet «world championship», vil du også få opp bilder som gir deg et inntrykk av hvordan idealet i hver kategori ser ut.

Felles for alle grenene er at du skal ha svært lav fettprosent, og at kroppen skal være riktig proporsjonert i forhold til grenen du stiller i. I tillegg er detaljer mye viktigere enn folk flest tror; småmuskler kan være utslagsgivende for om du går av med seieren eller havner utenfor plassering.

Ofte kan det være vanskelig å se selv hvordan man ligger an i forhold til kriteriene det dømmes etter (det er vanskelig nok å i det hele tatt holde seg orientert om hvilke kriterier det faktisk dømmes etter fra sesong til sesong), og dette er en av de grunnene til at det er lurt å bruke en erfaren og seriøs coach!

 

Coachene

Alle coachene våre har enten lang konkurranse-erfaring selv, og/eller svært lang erfaring som coacher. Det er ingen online coaching-firmaer i Norge med i nærheten så mye erfaring med fitness i Norge som oss!

Du kan lese mer om StrongBody coaching-teamet her!

 

Om klubb og uttak

For å kunne stille i fitness-konkurranser i Norge må man være medlem av en klubb som er tilsluttet Norges Bodybuilding- og fitnessforbund, og i stedet for å ha egen klubb har vi i StrongBody valgt å samarbeide med en av landets eldste, største og mestvinnende klubber, nemlig Kaliber Gym FKK i Trondheim. Der har de allerede et miljø på plass for å avholde organiserte poseringstreninger, de har støtteapparat som hjelper deg på konkurransedagen, og de har folk med laaaaang erfaring som kan svare på spørsmål rundt alt det praktiske.

Alle vi coacher mot fitnesskonkurranser må melde seg inn i Kaliber FKK, du kan lese mer om hva dette innebærer på Kaliber sine nettsider her.

Om coachingen

Fitness-coaching ligner på den vanlige online coachingen vår: du får en helt detaljert kostplan med mange alternativer til hvert måltid, og en helt detaljert treningsplan du skal følge, som er skreddersydd for akkurat deg og din fysikk. I tillegg foretar vi ukentlig formsjekk; noen ganger via mål du sender inn, og noen ganger via Skype eller Facetime.

Selv om det helt fint går an å melde seg inn i en fitness-klubb og stille i konkurranse uten å bruke coach i det hele tatt, er det svært få som gjør dette. Det er lett å se seg blind på seg selv, og det er vanskelig å se selv om man ligger bra eller dårlig an i fettprosent i forhold til hvor lang tid det er igjen til konkurranse. Selv erfarne utøvere som har stilt dusinvis av ganger sliter med dette, og de fleste syns det er kjekt å overlate den biten av det hele til en erfaren coach som vet hva hun/han holder på med.

Kanskje det vanskeligste av alt er å se selv hvilke muskelgrupper man må jobbe mer med. Vi som har drevet med dette i mange år har sett tusenvis av fysikker, med ulike mengder fett på, og vi ser fort hvilke deler av fysikken din som er bra, hvilke som henger etter, og hvor mye tid som må settes av til bygging og/eller deffing før du blir konkurranseklar.

De aller fleste tar kontakt med oss i veldig god tid før konkurranse, og kjører noen runder med vanlig online coaching med oss for å forberede fysikken sin før de prøver seg på et av Kalibers konkurranseuttak.

 

Priser

Før du blir tatt ut til konkurranseteamet gjelder de vanlige online coaching-prisene våre som du kan lese om ellers på siden her. Fra det øyeblikk du blir tatt ut til teamet, sponser vi coachingen din, slik at den blir gratis. Men du må altså betale medlemsskap til klubben (som nevnt i linken over).

 

Feedback på hvordan du ligger an

Du kan når som helst kontakte oss for å få en tilbakemelding på hvordan du ligger an i løypa, og hva som skal til for at akkurat du skal kunne komme i gang og konkurrere.


Vi er alltid på utkikk etter nye fitness-talenter, kanskje det er deg? Ta første steg mot fitness drømmen og bestill coaching i dag!


Nok søvn for bedre prestasjon og helse

Nok søvn for bedre prestasjon og helse

Ved hard trening bryter en ned muskulatur mens den i ettertid - gjennom riktig næringstilførsel, nok hvile og søvn - repareres og bygger seg større og sterkere. Mange er flinke med både treningen og kostholdet, men tar for lett på viktigheten av tilstrekkelig søvnmengde og søvnkvalitet.

Når en sover skilles det ut en økt mengde veksthormon som bidrar til bedret restitusjonevne. Sover en for lite/dårlig får en ikke utnyttet disse restitusjonsforholdene.

17424927_1262571613798372_7818755235011039135_n

Men det er ikke bare treningsprestasjonen som reduseres dersom søvnmengde og søvnkvalitet ikke er optimalRead more


Kjedelige diett-tips som funker!

Alle leter etter triks og snarveier for å få drømmekroppen. Det finnes ikke så mange slike, men disse her fungerer faktisk. Eneste problemet med dem er at de er litt kjedelige.

26992372_1677000709022883_8507159248827399921_n
 Spis sakte: Det tar rundt 20 minutter fra du begynner å spise til du registrerer om du er mett. Hvis du spiser for fort, rekker du å overspise før du kjenner at du har fått nok.
-
Om du spiser langsomt derimot, oppnår du bedre fordøyelse, du blir mer mett av måltidene dine, og det blir lettere å holde vekten eller gå ned i vekt. Folk som spiser sakte har sjeldnere problemer med vekta enn de som spiser fort.
Read more


Trening etter overgangsalderen

Trening etter overgangsalderen

Etter overgangsalderen er det flere hormoner som forandrer seg i kvinnekroppen. Blant annet synker østrogenproduksjonen i kroppen dramatisk. Østrogen har for det meste positive effekter på kroppen, så det at produksjonen blir lav fører til en del negative effekter. Samtidig med dette øker produksjonen av et hormon som heter adenosin, noe som gjør at kroppen blir dårligere til å mobilisere kroppsfett til bruk som energi. Her er noen av tingene som kan endre seg til det negative etter overgangsalderen:

- du går opp i vekt, får lettere for å legge på deg og vanskeligere for å ta av

- i stedet for at fettet lagres på lår, rumpe og hofter, der det ikke utgjør så stor helserisiko, så begynner du å lagre mer av det på magen.

- det siste fører til høyere sjanse for hjerteproblemer, noe kvinner før overgangsalderen har svært lav risk for

- du mister muskelmasse i raskt tempo (østrogen virker positivt inn på muskelmassen hos kvinner)

- bentettheten synker raskere enn før, noe som på sikt fører til benskjørhet

3484354B-6C9B-45A2-8DD5-DA8CCAC673D7
Dame 53 år, før og et halvt år etter hun fikk StrongBody-plan

Trening og sunt kosthold kan ikke gjøre noe med selve årsaken til disse plagene, altså den endrede hormonproduksjonen, men trening kan gjøre underverker i forhold til å få bukt med symptomene.

Read more


Gavekort på coachingpakke

Gavekort på coachingpakke

Julehandelen står for dør, og som vanlig på denne tiden av året får vi mange henvendelser med spørsmål om vi selger gavekort, og det gjør vi ;)

Ønsker du å kjøpe gavekort på en coachingpakke, så bestiller du bare en coachingpakke her: http://strongbody.no/produkt/coaching-pakke/
Og så skriver du bare "Gavekort" i kommentarfeltet under bestilling.

BILDE

Kjenner du noen som allerede har kjøpt coachingpakke hos oss, men som ønsker seg nye uker med oppfølging, da kan du kontakte oss på info@strongbody.no for å sjekke pris.


Hvordan kan StrongBody hjelpe deg med PCOS?

Hvordan kan StrongBody hjelpe deg med PCOS? 

Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand som kjennetegnes av at hormonene i kroppen er i ubalanse. Det oppstår væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene som følger av at eggcellene i eggstokkene ikke modnes skikkelig og eggløsning uteblir. Denne cystedannelsen forstyrrer eggstokkens funksjon og fører til hormonforstyrrelser i kroppen. Tilstanden ser ut til å være arvelig betinget.

PCOS

Østrogener, androgener og progesteron er tre typer hormoner fra eggstokkene som påvirker mest. Symptomene som oppstår som følger av PCOS er unormal hårvekst på kropp og ansikt (hirsutisme), kviser i kombinasjon med fet hud (akne), uteblivende eller uregelmessige menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Det er anslått at 2/3 av kvinner med PCOS er overvektige, hvor fettansamlingen kan sees først og fremst rundt midjen.Read more


Vi ELSKER å få oppdateringer fra tidligere klienter!

Vi ELSKER å få oppdateringer fra tidligere klienter!

"Hei

Jeg ville bare rette en stor takk din vei!! Jeg er uendelig glad for at jeg tok kontakt med dere i Strongbody for 7 måneder siden.

For meg har ikke dette vært en 4 ukers diett bare, det resulterte i at jeg endret hele tankesettet mitt rundt mat (NOK mat!), trening, hvile og søvn. Jeg er så glad jeg lyttet til dine ord og råd.

På disse månedene har jeg skeiet ut nå og da, men jeg har klart å se helheten og ikke gått helt i kjelleren å følt at hele ukens sunne vaner og trening gikk i vasken kun fordi jeg spiste pizza lørdagen den uka. Jeg har fortsatt dagen etter utskeielsene med rutinene mine – i motsetning til før hvor 1 cheat day ble til 3 uker, eller 3 uker med altfor lite mat og null trening.

Jeg har kost meg på veien, selv om jeg har endret livsstil og det er jo fullt mulig ser jeg.

Vekten er kun -3 kilo, antall cm har jeg mistet helt oversikten over. Men bildene taler for seg, til tross for at jeg har sett meg fullstendig blind på meg selv underveis!

Bilde 18.09.2017, 20.57.14 (1)Bilde 18.09.2017, 20.57.14

Read more


Blomkål og pastinakksuppe med kalkunbacon

Blomkål og pastinakksuppe med kalkunbacon

Denne suppen er næringsrik, inneholder masse protein, metter godt og lenge og inneholder kun 245kalorier per porsjon. Den egner seg godt både som middag eller som en varm lunsj i høstkulden
14639891_1128088187246716_8375843351860934265_n
Til 1 porsjon trenger du:Read more


Hvilken cardio-type er best etter vekttrening?

Hvilken cardio-type er best etter vekttrening?

Hvis du av tidshensyn ikke har annet valg enn å trene kondisjon/cardio rett etter vekttreningen din, hvilken type cardio gir minst negativ innvirkning i forhold til vekttreningen du nettopp gjennomførte? Vi vet for eksempel at hvis du har trent bein, og så jogger etterpå så vil dette hemme resultatene fra beinøkten ganske kraftig.

Fra alt av studier jeg kan finne, hvorav noen er splitter nye, så er det sykling som gir minst negativ effekt, eller minst "interference effect", for å bruke det engelske fagutrykket. Jeg vil også tippe at roing på innendørs romaskin vil gi liten negativ effekt. Og om du har trent overkropp vil jeg tro Stairmasteren er helt innafor.aIMG_1888

Read more


Bygg muskler med StrongBody!

Bygg muskler med StrongBody!

Vi i StrongBody jobber ikke bare med de som ønsker å slanke seg, vi setter også opp kost- og treningsplaner til deg som ønsker å forme og stramme opp kroppen ved å bygge muskler.

Bilde 24.08.2017, 11.03.32

Er man veldig tynn og spebygd kan det være en fordel å øke både i muskelmasse og fettprosent, og da er det viktig å få i seg nok og riktig mat, samt å trene best mulig for å nå sine mål.

Kanskje ønsker du fokus på å bygge en større rumpe?Read more