Tren musklene, ikke egoet ditt - del 1

I iveren etter å bli større og sterkere er det mange som slurver med teknikken i øvelsene for å kunne legge på mere vekt. I enkelte tilfeller med direkte helseskadelig effekt. Søk på «squat fails» på youtube så ser du hva jeg mener. Men vær advart, det kan være sterke scener.

En litt mindre skadelig måte å jukse seg til tyngre treningsvekter på, er å korte inn bevegelsesbanen og ikke ta fulle repetisjoner. Du har sett det på treningsstudioet mange ganger: folk som tar halve knebøy, 10cm dype «beinpress», som ikke senker bicepscurlsen helt ned eller bare gynger opp og ned i øverste delen av pullups.

I og med at du får til å bruke mer vekt på denne måten skulle du kanskje tro at du fikk like god muskelvekst, eller kanskje enda bedre muskelvekst? Tyngre vekter = mere muskler, right? Slik er det imidlertid ikke. Gang på gang er det vist i studier at man får best muskelvekst av å ta hele bevegelsen, selv om vektene da altså må være lettere. Dype knebøy med lett vekt gir bedre muskelvekst enn korte knebøy med tung vekt.

Så om du er en av de som har lagt deg til uvaner og jukser med utførelsen av øvelsene; slutt med det.

Unntaket er hvis du trener for noe annet enn muskelvekst. For eksempel er det slik at kvarte knebøy (å bare ta den øverste delen) kan være bedre for opptrening av spenst og hurtighet enn dype knebøy.

Men for muskelvekst er det altså fulle reps som gjelder.