Må alt være perfekt?

Kjenner du deg igjen i følgende:

Du lager deg en «perfekt» plan – som regel en veldig ambisiøs eller streng plan – som du tror du må følge til punkt og prikke for å få resultater.
Etter en stund på denne planen kommer det en dag der du ikke klarer å følge den 100%. Da tenker du at alt er ødelagt, og så gir du opp.

Dette kaller vi «alt eller ingenting»-tankegangen. Den rammer veldig mange, både gutter og jenter, og er selvsagt veldig ødeleggende.
I virkeligheten er det slik at du har noe som heter et liv… der uventede ting kan skje som kommer i veien for din perfekte plan. Kanskje den perfekte planen din var altfor ambisiøs også, slik at det var urealistisk at du skulle klare å følge den særlig lenge i det hele tatt.

Løsningen er dette:

1) Ikke lag deg en mer ambisiøs plan enn du har tid og krefter til å følge. Selv om du kanskje tenker at det er «bedre» å trene 4 ganger i uka enn 3 ganger, hjelper det svært lite hvis du faktisk bare har tid til å trene 3 ganger. Tre er utrolig mye bedre enn null, som jo er hva du ender opp med hvis du prøver fire og så faller fra.

2) Lær deg først som sist at alt trenger ikke være perfekt for at du skal få gode resultater. Det holder at du gjør ting «godt nok». Ofte er det slik at de ekstreme tingene, som koster deg dobbelt så mye anstrengelse, bare gir 5-10% bedre resultater. Med mindre du prøver å vinne VM i fitness eller noe sånt, trenger du ikke den fem-prosenten. Ikke overkompliser ting.

3) Lær deg at en diettsprekk ikke er the end of the world. Den betyr ikke noe mer enn at du har satt deg selv et par dager tilbake. Hvis du gjør det på en onsdag så kanskje du satte deg selv tilbake til søndag. Det er ikke ideelt, selvsagt, men heller ingen særlig big deal i det lange løp – og i hvert fall ingen grunn til å gi opp!

4) Minn deg selv på at alle går på smeller i blant. Alle har dager der de ikke klarer å følge planen sin til punkt og prikke. Kunsten er å følge den så godt du kan, og ikke gi opp selv om du får noen setbacks underveis. Det er som i Batman-filmene der pappaen sier til unge Bruce Wayne:
«Why do we fall? So we can learn to get ourselves back up again.»

Hvis du sprekker på diett eller mister en treningsøkt på grunn av noe uforutsett, i stedet for å kritisere deg selv for å ha feilet, og i stedet for å gi opp, kan du heller tenke på hvor flink du har vært hele tiden frem til nå. Og at dette lille avviket ikke har noe å si i det lange løp. Tenk: «Nå fikk jeg en liten setback, men jeg legger den bak meg og fortsetter som best jeg kan.» Da kommer resultatene! 🙂