Bestill coaching ›

Kosthold ved diabetes type 2

Viktig med vektreduksjon for deg som er overvektig.

 Diabetes type 2 er en tilstand som er vanligst hos personer over 40 år. En stor andel av dem som har diabetes type 2 er overvektige og har insulinresistens. Tilstanden skyldes en blanding av arv og miljø. Du kan godt være disponert for diabetes type 2 fordi flere i din nærmeste familie har det, men det er likevel mulig å unngå å få denne sykdommen ved hjelp av riktig kosthold og livsstil.

Kort om insulin og blodsukker

Hver gang vi spiser, vil blodsukkeret vårt stige. Dette fører til at bukspyttkjertelen vår skiller ut insulin. Insulin er et hormon som har mange oppgaver i kroppen. En av dem er å sørge for at det økte sukkeret i blodet etter et måltid vil gå ned igjen ved at sukkeret transporteres inn i kroppens celler.

Diabetes type 2 er en tilstand som kjennetegnes av insulinresistens, som innebærer at kroppen ikke reagerer normalt på insulin, samtidig som det ikke produseres nok insulin. Resultatet er at blodsukkeret blir høyt. Høyt blodsukker kan også gjøre deg sliten, nedstemt, og på sikt øke risikoen for hjerte- karsykdom. Et viktig mål for deg som har diabetes type 2, er å forsøke å stabilisere blodsukkeret slik at det ikke blir for høyt. Dette kan du gjøre ved å spise riktig og trene regelmessig. Er du overvektig i utgangspunktet er det også en fordel å gå ned i vekt. 

Vektreduksjon ved diabetes type 2

Er du overvektig og har fått påvist diabetes type 2, vil en vektreduksjon kunne være med på å gjøre deg friskere, blant annet ved å stabilisere blodsukkeret. Mange som utvikler diabetes type 2 har i tillegg høyt blodtrykk, høyt kolesterol, og stor midjeomkrets. Alle disse tilstandene øker risiko for hjerte- og karsykdom. En vektreduksjon vil ikke bare kunne føre til at diabetesen «forsvinner», men den vil også kunne gi lavere blodtrykk, lavere kolesterol, en mindre midjeomkrets og mindre risiko for sykdom.

Kosthold ved diabetes type 2

De som har diabetes type 2 anbefales å følge det samme kostholdet som resten av befolkningen, men med ekstra fokus på å begrense inntaket av raske karbohydrater. Ved vektreduksjon gjelder det samme som for alle andre; en vektreduksjon vil kun la seg gjøre hvis energiinntaket er lavere enn energiforbruket. Generelle kostråd ved diabetes type 2 er ellers:

  • Spis regelmessig slik at blodsukkeret holder seg stabilt
  • Begrens inntaket av raske karbohydrater
  • Spis sunn og fiberrik mat som grønnsaker, belgvekster og fullkornsprodukter
  • Begrens inntaket av tilsatt sukker
  • Spis gjerne 3 porsjoner meieriprodukter per dag
  • Spis fisk 2-3 ganger per uke
  • Velg umettet fett fremfor mettet
  • Begrens inntaket av salt
Varen er lagt i handlekurven.
0 items - kr 0,00