SMARTE TIPS FOR Å "OVERLEVE" JULEN

«Det er ikke hva du spiser mellom julaften og nyttårsaften som teller, det er hva du spiser de andre 51 ukene i året som betyr noe.»

Det sitatet dukker ofte opp i disse juletider, og det er et sitat det er lett å like, siden det gir deg god samvittighet for å gjøre akkurat det du har lyst til i jula. Uheldigvis er det villedende, for halvparten av all overvekt vi drasser rundt på la vi på oss nettopp i jula og andre høytider.

Innerst inne vet du at det er slik også, for dette er ikke din første jul… Om du er som de fleste av oss, så representerer jula:

  • Familiebesøk og middager med mye sosialt press
  • Fristelser overalt du snur deg, som setter viljestyrken din på prøve
  • Stress, forberedelser og familiebesøk som gjør det vanskelig å få tid til å trene

Så hvordan skal man komme seg gjennom jula med minst mulig damage? Vi i StrongBody har satt sammen noen gode tips til deg, et lite overlevelseskurs for jula.

Du kan unne deg julemat og annet godt med god samvittighet gjennom å legge bort «alt-eller-ingenting»-tankegangen

I jula er det mange situasjoner der det er naturlig å unne seg noe ekstra godt. Men det at du skal spise en fetere middag enn vanlig, eller at du skal spise kake i et selskap på ettermiddagen, er ikke noen unnskyldning for å fråtse hele dagen. Den fetere midagen er neppe alene nok til å gjøre stor skade på formen din, men mange tenker at «jeg skal jo spise usunn middag, så da kan jeg like godt bare spise alt jeg har lyst på i hele dag»… Og det er DET som gjør skade på formen, ikke den middagen i seg selv.

Så vårt tips er: legg bort «alt-eller-ingenting»-tankegangen, spis normal mat gjennom dagen, og unn deg julemiddag eller litt kake i selskap med god samvittighet.

Spis sakte, og stopp når du er mett, ikke stappmett

Det tar omtrent 20 minutter fra du starter måltidet til du kjenner at du er mett. Hvis du spiser fort, rekker du å overspise før du i det hele tatt kjenner at du er mett. To porsjoner i stedet for en blir jo dobbelt så mange kalorier, så dette kan fort balle på seg.

Lag noe å ta med når du blir bedt bort

Hvis du skal i selskap der det blir servert ting du ikke kan eller vil spise, kan det være lurt å spørre verten om du kan ta med noe selv. Og så lager du noe sunt og godt å ta med.

Ikke gå rundt sulten

Å gå rundt og være sulten er en av de sikreste måtene å ende opp med å overspise noe usunt på, spesielt når godmaten er så lett tilgjengelig som i jula. Så ikke glem å spise regelmessig, selv om jula kan være en travel tid for deg. Om du ikke har tid til å spise noe ordentlig kan du lage deg en smoothie, eller en proteinshake, og spise litt klementiner eller noe annet godt sammen med den.

Ikke gå sulten i selskap

Hvis du skal på middag eller selskap der du vet det blir servert noe kaloririkt kan det være en god ide å spise noe sunt og mettende før du drar dit. Det er for eksempel påvist at om man tar en proteinshake 30-60 minutter før et måltid med godmat, så spiser man automatisk mindre godmat, selv om man ikke bevisst prøver å begrense seg.Et godt tips kan være å ta en proteinshake og et eple eller en appelsin før måltidet. På den måten unngår du at du kaster deg over maten, og du kan kose deg med godmaten uten å føle at du nekter deg noe.

Hjemmetrening med kroppsvekt og strikk

Hvis du har tid til å dra på treningsstudioet og få lagt inn noen ordentlige økter så er det selvsagt det aller beste. Det har du kanskje ikke tid til, og da kan du i stedet klemme inn noen korte økter hjemme, med kroppsvekt og strikk.

Her er noen korte økter fra StrongBody-coacher som du kan sjekke ut som inspo

En fra Vilde Waksvik

En fra Gunn Narten. Og en til. Og enda en.

Beinøkt fra Oda Vår.

En fra Kristin Birkelund du kan gjøre med kluter/glatte sokker. Fullkropp med strikk. En til med strikk. En økt du kan gjøre med stol. Ren kroppsvektsøkt.

En fra Emmeli Bang

En fra Liv Kjos

En fra Aline Skancke Olsen med baby og Enda en.

Fra Kristine Weber med baby og en Med hantler og en Uten utstyr

COACHINGPAKKE

  • 4 uker online oppfølging
  • En-til en med personlig coach
  • Skreddersydd treningsprogram
  • Øvelsesvideoer
  • Skreddersydd kostholdsplan
  • Ferdig utregnede måltider
  • Oppskriftshefte m/forklaringer
  • Tilgang til lukket Facebookgruppe

kr 4,900

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 278 / mnd

COACHINGPAKKEVEGAN

  • Samme innhold som ordinær coachingpakke

kr 4,900

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 278 / mnd

COACHINGPAKKEMED PAR-RABATT

  • Samme innhold som ordinær coachingpakke x 2

kr 8,600

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 449 / mnd

EKSTRA OPPFØLGING

kr 1,900 – 10,800

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 232 / mnd

TRENINGSPROGRAM

kr 1,500

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 198 / mnd

GAVEKORT

kr 500 – 4,900

Bestill nå

STRONGBODY WEEKEND

kr 3,500

Les mer

T-SKJORTE

Unisex

kr 249

Bestill nå