Tren musklene, ikke egoet ditt - del 2

I forrige tips skrev jeg om å snyte seg selv for muskelvekst gjennom å ikke ta hele repetisjoner. En annen type juks som også er veldig vanlig, er å bruke så tung vekt at du må hjelpe til med andre muskelgrupper for å klare å ta øvelsen.

Typiske eksempler er når du svinger med hele kroppen under bicepscurls, eller «tar fart» i starten av etsett sittende roing og mer eller mindre slynger vekten bakover med hele kroppen.

Hvis du gjør denne type juks fra første rep i settet kommer dette til å holde deg tilbake. Ja, tunge vekter er viktig for muskelvekst, men det er enda viktigere at det er den muskelen du forsøker å trene som faktisk løfter vekten. Mental kontakt med muskelen som trenes er også viktig, og har vist seg å øke muskelaktivering, som igjen har vist seg å øke muskelvekst – og med slurvete utførte reps kan jeg garantere at du får dårlig mental kontakt med muskelen.

Ergo, slike former for juks holder deg tilbake. Det er mye bedre å trene med lettere vekter og gjøre øvelsen korrekt, med god utførelse, mens du skviser og strammer musklene underveis og passer på at det er muskelen som øvelsen er ment å trene som gjør mesteparten av jobben.

Riktig måte å legge inn «cheat-reps» på, er for å forlenge settet med 1-2 ekstra reps på slutten av settet, når du ikke klarer flere reps med strikt teknikk. Da er det greit å svinge litt med kroppen i curls, slik blant annet Arnold var en stor tilhenger av. På den måten bruker du juks/»cheat reps» til å gjøre settet tyngre, heller enn å til å gjøre settet lettere.

eple med målebånd og vekt

COACHINGPAKKE

  • 4 uker online oppfølging
  • En-til en med personlig coach
  • Skreddersydd treningsprogram
  • Øvelsesvideoer
  • Skreddersydd kostholdsplan
  • Ferdig utregnede måltider
  • Oppskriftshefte m/forklaringer
  • Tilgang til lukket Facebookgruppe

+
GRATIS HJEMMETRENINGSPROGRAM

Følger med på alle våre coachingpakker så lenge treningsstudioene er pålagt å holde stengt.

kr 4,900

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 278 / mnd

COACHINGPAKKEVEGAN

  • Samme innhold som ordinær coachingpakke

kr 4,900

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 278 / mnd

COACHINGPAKKEMED PAR-RABATT

  • Samme innhold som ordinær coachingpakke x 2

kr 8,600

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 449 / mnd

EKSTRA OPPFØLGING

kr 1,900 – 10,800

Bestill nå

➝  Delbetal fra kr 232 / mnd

GAVEKORT

kr 500 – 4,900

Bestill nå

T-SKJORTE

Unisex

kr 249

Bestill nå