Bestill coaching ›

Sunn mat som metter

Sliter du med å holde vekten? Eller kanskje du er en av dem som alltid føler deg sulten eller sugen på noe søtt selv om du egentlig spiser nok? Da kan det hende du spiser feil!

Hvor sulten du føler deg avhenger av en rekke faktorer. En av disse faktorene er matens innhold av karbohydrater, fett, protein og fiber. Karbohydrater, særlig raske karbohydrater metter relativt dårlig, mens fiber og protein metter godt. Fett metter bedre enn karbohydrater, men ikke like godt som fiber og protein. Hvis du ofte føler deg sulten, kan det være smart å være litt ekstra bevisst på at du får i deg nok fiber og protein. En viss mengde fett i måltidet er også lurt ettersom det vil øke metthetsfølelsen fordi fettet bidrar til at maten tømmes langsommere fra magesekken og blodsukkeret vil holde seg mer stabilt.

Protein til hvert måltid

Protein metter ikke bare godt, men er også viktig for mange av kroppens funksjoner. Skal du bygge muskler, er det helt essensielt at du får i deg nok protein. Forskning tyder også på at et noe høyere innhold av protein i kostholdet kan gjøre det lettere å gå ned i vekt. Dette er trolig fordi et høyere innhold av protein i måltidet gjør at det tar lengre tid før det skilles ut sulthormoner. En god porsjon protein i hvert hovedmåltid kan derfor gjøre det lettere å holde seg unna småspising mellom måltidene. Gode kilder til protein er magre meieriprodukter, egg, fisk, kylling, magert kjøtt og belgvekster (erter, bønner, og linser).

Kjør på med fiber

Fiber er bra for fordøyelsen, bidrar til et stabilt blodsukker, og metter godt. Fiber kan også bidra til å senke kolesterolet og gi næring til gunstige bakterier i tarmen. Grunnen til at fiber metter godt, er at det fyller opp og gir et økt trykk i mage-tarm kanalen, noe som fører til økt utskillelse av metthetshormoner. Et kosthold rikt på fiberrik mat som grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og belgvekster gir derfor bedre metthetsfølelse. Fordelen med disse matvarene er ikke bare at de inneholder mye fiber, men at de også er stappfulle av viktige vitaminer, mineraler og gunstige plantestoffer.

Mat basert på råvarer

I tillegg til å få i deg nok fiber og protein, kan det også være smart å være litt bevisst på matens konsistens og prosesseringsgrad. Flytende «mat» slik som juice og smoothies er for eksempel mindre mettende enn hele frukt og bær. Velger du et glass appelsinjuice fremfor en appelsin, mister du dessuten fibret. Det er også lurt å ha et kosthold som består av mye råvarer, og der du begrenser inntaket ultraprosessert mat som inneholder mye sukker, salt og mettet fett. Slik mat er ikke bare usunn, men den er lett å spise for mye av fordi den ofte er lett å tygge og spise raskt. Begrenser du inntaket av slik mat, samtidig som du fyller på med sunne råvarer som gir deg det du trenger av både fiber, protein og andre næringsstoffer, vil du ikke bare holde deg mett lenger, men du vil gjøre MYE bra for din egen kropp og helse.

Varen er lagt i handlekurven.
0 items - kr 0,00