Bestill coaching ›

Kosthold for deg som skal ned i vekt

Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, men felles for dem alle er at du må være i energiunderskudd.

Hvis du over tid inntar mindre kalorier enn du forbruker, vil vekten gå nedover. Dette kan du enten gjøre ved å kutte ned på kaloriinntaket, bevege deg mer, eller begge deler. Det mest hensiktsmessige er å både redusere energiinntaket og trene og bevege deg mer. Da vil du gå ned i vekt, samtidig som du kan beholde, eller til og med øke muskelmassen din noe som igjen fører til høyere forbrenning. Trening kan også bidra til bedre appetittregulering, mer overskudd, mindre stress, og mindre angst og nedstemthet. Overvektige som trener, blir dessuten mer positive til sin egen kropp og får en bedre selvfølelse.

Lavkarbo eller lavfett?

Mange lurer på om det er lurest å følge et lavkarbo- eller lavfettkosthold hvis målet er vektreduksjon. Svaret er at det er egentlig ikke av så stor betydning. Alle typer kosthold fører nemlig til vektreduksjon så lenge kaloriinntaket er lavere enn forbruket. Det viktigste når du skal ned i vekt er derfor å finne frem til et kosthold som passer deg, og som du kan leve med over tid. Når du først er i gang med å gjøre en såpass stor livsstilsendring som det en vektreduksjon er, så er det også smart å fokusere på matvarer og matvaner som er bra for helsa generelt, ikke bare for vekten. Spis variert, spis mye av det som er bra for deg, og velg mat som metter godt.

Raskt eller langsom vektnedgang?

Når du går ned i vekt, vil du ikke bare miste fett, men også glykogen og muskelmasse. Når muskelmassen blir mindre, vil også forbrenningen bli lavere. Derfor er målet at du skal miste minst mulig muskler selv om du skal ned i vekt. Tidligere trodde man at en rask vektreduksjon ville gjøre at man mistet mye mer muskler enn hvis vektnedgangen gikk langsommere. I dag vet vi at en rask vektreduksjon gir litt større tap av muskelmasse enn hvis vektreduksjonen skjer langsomt, men forskjellen er ikke så stor som man tidligere har trodd. Det er også mulig å motvirke tapet av muskelmasse ved å trene styrketrening og sørge for at proteininntaket er tilstrekkelig. Om vektreduksjonen bør skje raskt eller langsomt er litt opp til deg og hva du syns er motiverende.

Sunn mat som metter

De fleste som skal ned i vekt er redd for å kjenne mye på sulten. Det at du er sulten er kroppens signal på at du er i energiunderskudd og at den begynner å tære på sine egne energilagre (fett), så på en måte er følelsen av sult et bevis på at det begynner å skje ting med kroppen din. Men, det er vanskelig, for ikke å si umulig å skulle gå ned i mange kilo hvis du ofte er sulten. Derfor er det lurt å velge mat som metter godt. Velger du riktig mat, er det nemlig mulig å gå ned i vekt, men likevel føle deg mett og tilfreds.

Mat som inneholder mye fiber og/eller protein er mat som metter godt. Gode kilder til fiber er grønnsaker, frukt, bær, belgvekster og grove kornprodukter som grovt knekkebrød, havregrøt og grovt brød. Gode kilder til protein som ikke samtidig inneholder for mye fett er magre meieriprodukter, egg, fisk, kylling, kjøtt og belgfrukter. Spiser du litt av disse matvarene til hvert måltid, er sjansen for at du holder deg mett til neste måltid mye større.

Her kan du lese mer om sunn mat som metter.

Varen er lagt i handlekurven.
0 items - kr 0,00