Bestill coaching ›

Hvordan finne løpeformen?

Tror du at du må være sliten for å få god effekt av løpeturen? 

Det er slett ikke tilfelle. Det er flere gode grunner til hvorfor du skal løpe rolig. Får du til det, er det også større sjanse for at du har det moro underveis, føler mestring og gradvis blir mer motivert for flere løpeøkter!
Du har nettopp startet eller skal begynne med løpin. Rolig løping er viktig for å bygge grunnkondisjon, styrke utholdenheten og utvikle blodsystemet rundt muskelcellene, såkalt kapillarisering. En annen positiv effekt av løping på lav intensitet er at du styrker sener og ledd, forbedrer teknikken og får bedre arbeidsøkonomi. Dette vil være nyttig dersom du skal løpe lengre løp.

Bedre helse

Løper du for bedre helse bør du få ned intensiteten og ta det roligere. Selv om du er godt opp i årene og aldri har trent før i hele ditt liv, så vil du likevel får stor effekt med gåing eller løping noen ganger i uken. Men det bør være flere ganger i uken; frekvens er nemlig viktigere enn intensitet. Det er bedre med korte turer flere ganger i uken, enn å trene hardt i 60 minutter en gang i uken.

Oppnå fremgang

Rolige joggeturer er alfa omega når du skal bli bedre til å løpe. De rolige øktene er faktisk like viktige som intervalløktene. Du blir god på det du øver på! Løper du kun 4×4 intervaller, blir du god på 4×4 minutter. Har du planer om å en gang løpe 10 kilometer eller en halvmaraton, lønner det seg å løpe roligere og lengre også. Når du løper rolig dannes det flere kapillærer. Kapillærer er de minste blodårene i kroppen. Oppgaven deres er å tilføre energi og oksygen til muskelcellene. Ønsker du hjelp til å oppnå løpeglede mot våren eller sommeren? Sette noen rekorder på en gitt distanse? Da kan vi i StrongBody coache deg videre på veien.

Skrevet av coach Anders Muren.

Varen er lagt i handlekurven.
0 items - kr 0,00