GÅ NED I VEKT

Mange som aldri selv har vært overvektig liker å fremstille det å gå ned i vekt som noe veldig enkelt, og sier: «bare spis mindre og beveg deg mer».

Jeg syns dette er et ganske unyttig råd. For det første er det en overforenkling, og for det andre er det ikke spesielt hjelpsomt heller. Det minner meg om rådet «kjøp billig og selg dyrt», for hvordan man skal bli rik i aksjemarkedet.

Det aller mest irriterende med rådet er at det gir et skinn av at overvekt nærmest er et resultat av ren latskap eller svakhet. Slik er det ikke, og det er to ting jeg syns det er viktig å være klar over:

  • Selv om du er overvektig betyr ikke det at du nødvendigvis spiser så mye mer enn en normalvektig. Det betyr bare at du spiste mer på ett eller annet tidspunkt i fortiden, slik at du la på deg. Når man først har lagt på seg overflødig fett, krever det minimalt med «vedlikehold» for å bli værende.
  • Dette med kosthold og trening er ikke like lett for alle. Både appetitten vår, søtsug, energinivå, interesse for trening og anlegg for fedme varierer fra menneske til menneske. Disse tingene blir i tillegg påvirket negativt av overvekt, slik at det hele blir enda vanskeligere når overvekt først har inntruffet. Man har for eksempel sett at søtsuget øker mer og mer dess mer usunt man spiser (dette kan fysisk måles i hjernen via hjernescanninger), og at hormoner i kroppen endrer seg når man legger på seg, på en slik måte at man får stadig lettere for å legge på seg enda mer.

Med alt dette i bakhodet er det ikke vanskelig å skjønne at når man først har kommet skjevt ut kan det være litt vanskelig å komme på rett kjøl. Men heldigvis er det ikke umulig, og i denne artikkelen skal du få lære mange gode tips om hvordan du kan gå ned i vekt og holde deg der.

Først en presisering

Selv om jeg har kalt artikkelen «Gå ned i vekt» er det det å redusere fettprosenten jeg egentlig skal skrive om. Det er kroppsfett folk flest vil ha bort, ikke muskler. Musklene strammer opp og gir form til kroppen, øker forbrenningen, motvirker skader og benskjørhet, og forbedrer insulinfølsomheten og glukosetoleransen vår, noe som både forebygger sykdom og gjør at det blir lettere å unngå å legge på seg uønsket fett.

Med det ute av veien er det tid for litt teori

Å gå ned i vekt (les: miste fett) handler om å skape et såkalt kaloriunderskudd. Hvis du spiser færre kalorier enn det du forbruker, tvinges kroppen til å ta av fettlagrene for å dekke differansen, og dermed går du ned i vekt. Du kan skape dette kaloriunderskuddet både gjennom diett eller trening. Diett er mest effektivt av de to, og grunnen til det ser du her:

Det bildene viser er kort oppsummert at:

  • Du må trene veldig lenge og hardt for å forbrenne selv en liten mengde kalorier
  • Det å klare å trene lenge og hardt avhenger av at du allerede er i god form

Derfor er det gjennom kostholdet du skal gjøre mesteparten av jobben i forhold til selve vektreduksjonen, og så kommer treningen inn som krydder oppå dette for å sette ekstra fart på ting, og for å oppnå de helt spesielle gunstige effektene på kropp og helse som bare trening gir.

For å lykkes med vektnedgang trenger du å lære deg å:

  • Takle motgang og unngå at du gir opp selv om du sprekker eller livet går deg i mot. Dette kan du lære mer om i artikkelen Mental innstilling.
  • Spise i kaloriunderskud uten å gå rundt sulten hele dagen, uten å få mangler på noe kroppen trenger og uten å gi avkall på all mat du syns smaker godt. Dette kan du lære om i artikkelen Kostholdsplan for vektnedgang.
  • Forstå at varig vektnedgang bare oppnås gjennom varig livsstilsendring. Sære dietter og hurtigkurer er ikke noen løsning på lang sikt. Dette kan du lese mer om i artikkelen Livsstilsendring.
  • Trene på en slik måte at du får gode resultater uten å behøve å «bo» på treningsstudioet. Vi har skrevet mange artikler om dette temaet. En god oversiktsartikkel å starte med, er artikkelen Trening og slanking. Som du antagelig vet hvis du har fulgt meg eller StrongBody en stund, så anbefaler vi alltid styrketrening som del av vektreduksjonsprogrammer, så du kan også gå rett på artikkelen Styrketrening for vektnedgang om du har lyst til å se et eksempelprogram for en nybegynner.
  • Du bør også sette deg inn i hvor viktig vanlig hverdags-aktivitet er for å gå ned i vekt, og det kan du lese deg opp på i artikkelen Aktivitet og slanking.