Når på dagen er det best å trene?

Når på dagen er det best å trene?

Kroppen vår gjennomgår fysiologiske forandringer i løpet av døgnet, blant annet er kroppstemperaturen vår høyere om ettermiddagen enn om morgenen. Prestasjonsmessig innen styrkeøvelser og sprint presterer du opp til 10% bedre på ettermiddagen enn på morgenen.
Selv om det er gjort for lite forskning på det enda til å kunne si noe sikkert, tyder foreløpig forskning også på at du får bedre resultater på lang sikt av vekttreningen ved å trene om kvelden enn av å trene på morgenen.

maxresdefault

Når alt det er sagt, vil vi likevel si at den beste tiden å trene på er den tiden du personlig trives best med. Da er sjansen størst for at du holder ut med det over lang tid,Read more


Når fremgangen i en øvelse stopper opp

Når fremgangen i en øvelse stopper opp.

Nøkkelen til fremgang i styrke og muskelvekst er at du over tid gjør mer og mer arbeid. De enkleste måtene å gjøre dette på er å ta flere reps med samme vekt, eller å legge på litt mere vekt. Men i noen øvelser er det notorisk vanskelig både å øke i reps eller vekter. I hvert fall etter at du har trent en stund. Militærpress er en slik øvelse.

Militær 1

La oss si at programmet ditt sier at du skal ta 3 sett x 6-9 reps, og de siste 3 ukene har du klart 9, 8, 7 reps med 25kg på de tre settene, og du klarer ikke å legge på flere reps. Da kan du prøve følgende triks: legg på et ekstra sett, med 4 reps. De neste par treningsøktene prøver du ikke å øke i reps på de tre første settene, men legger på en ekstra rep per treningsøkt på dette fjerde settet, frem til du er oppe på 7 reps.
På treningsøkten etter dette tar du bort igjen det fjerde settet, men nå vil du merke at du klarer flere reps på de tre første settene.