Stress påvirker restitusjonsevnen din

Stress påvirker restitusjonsevnen din

town-sign-1148092_960_720

I tipset "hvorfor kan jeg ikke alltid trene så hardt jeg vil?" skrev vi om hvordan sykdom tapper av restitusjonsevnen vår, slik at vi ikke kan trene like mye og hardt som normalt. Men det er ikke bare sykdom som virker inn på oss på denne måten; det er etterhvert grundig dokumentert at psykisk stress også har samme effekt. Om vi er stresset, enten det nå er på jobb eller privat, går det ut over kapastiteten vår til å restituere oss fra trening. Allerede i 2008 gjorde Bartholomew et.al en studie der de viste at en gruppe mennesker med lite stress i livene sine økte betydelig mer i styrke fra samme treningsprogram enn en gruppe med mye stress i livene sine.


headache-1557860_960_720
For din del betyr dette at i perioder av livet med mye stress, kan du med fordel tilpasse treningsopplegget ditt rundt dette. Når det er sagt, så er det viktig å være klar over at psykisk stress utløses ikke av en konkret hendelse; det utløses av din måte å se på den hendelsen på. Samme hendelse kan ses på totalt forskjellig av to forskjellige menneker. Når kjæresten tar seg en tur på byen med venninnene, tenker Per: "så fint at hun kommer seg ut og koser seg litt". Mens Ola tilbringer kvelden med å stresse og bekymre seg for utroskap og alt det gale som kan skje når hans kjæreste går ut. Samme hendelse fører altså til at Per restituerer seg som normalt, mens Ola kaster bort restitueringskapasiteten sin på unødige bekymringer.

Du kan benytte mentale treningsteknikker til å bli bedre til å takle stress, og dermed få både forbedret livskvalitet og bedre fremgang fra treningen din.


Hvorfor du ikke alltid bør trene så hardt du vil

Hvorfor du ikke alltid bør trene så hardt du vil

Vi har skrevet litt før om treningsmengde og dette vi kaller overtrening. Vi har forklart at jo mer og hardere man trener, jo mere fremgang får man - men bare opp til et visst punkt. Trener du mer enn dette punktet, stopper fremgangen din opp, eller du kan til og med begynne å miste muskler og få dårligere prestasjoner. Men hvorfor er det slik?

Christine m logo

I motsetning til for eksempel en maskin eller motor, så er kroppen selvreparerende. Blir den utsatt for skade, sykdom eller andre påkjenninger kan den bekjempe dette og hente seg inn igjen. Eksempler på slik reparasjon er hud som gror etter brannskade, en forkjølelse som går over, eller muskelverk som forsvinner noen dager etter en hard treningsøkt.


Kroppen har imidlertid ikke en uendelig evne til å reparere seg, slik Wolverine i X-Men har  Kapasiteten til reparasjon er begrenset. Hvis f.eks en brannskade blir for alvorlig klarer vi ikke hente oss inn igjen fra det. Har du en brannskade som kroppen normalt ville klart å reparere, men samtidig har lungebetennelse den også må bekjempe, så kan den totale påkjenningen bli for stor i forhold til reparasjonskapasiteten.

 

Dette er i utgangspunktet lett og intuitivt å forstå, men det er likevel veldig mange som synder mot det i treningssammenheng. Vi kjører på med like hard trening selv om vi sover for lite eller er syke, og så lurer vi på hvorfor fremgangen uteblir...

Så budskapet vårt er: lytt til kroppen og jobb med den, heller enn å prøve å tvinge den til å gjøre som du vil. Hvis du er småsyk, kan en gåtur være oppkvikkende og helbredende, mens en hard intervalltrening i den situasjonen kanskje bare gjør vondt værre.