Trenger man proteinpulver?

Trenger man proteinpulver?

Nei, du trenger det ikke. Stort sett alle kan klare å fylle proteinbehovet sitt gjennom den vanlige kosten.

Like fullt kan proteinpulver være veldig nyttig for mange. For det første er det billig, noe man langt ifra kan si om andre gode proteinkilder som Mager Kesam eller biff. For det andre tar det kort tid å tilberede og drikke, og det er lett å transportere med seg rundt i en travel hverdag. For det tredje inneholder de beste proteinpulverne nesten kun proteiner, så man slipper de ekstra kaloriene fra fett og/eller karbohydrater som man uvilkårlig får med i mange andre proteinkilder. I tillegg kan proteintilskudd være nyttig for de som sliter med matintoleranser eller allergier.

I StrongBody sine kostplaner liker vi å inkludere alternativer både med og uten proteinpulver til de fleste måltidene, slik at folk kan velge det som passer dem best, både den aktuelle dagen og på fast basis, ut fra økonomi, tidshensyn og personlige referanser.


Intervalltrening for å miste kroppsfett

Intervalltrening for å miste kroppsfett.

Jeg har skrevet mye om dette før, og i minst ett av innleggene har jeg skrevet om at for enkelte av mine lesere kan intervall-trening sammen med et veldig hardt vekttreningsprogram rett og slett bli for mye av det gode. Det innlegget var myntet på de som trener ekstremt mye og hardt med vekter, slik enkelte av leserne mine gjør (noen fitnessutøvere f.eks).

Men om du befinner deg mere i mosjonistkategorien, og la oss si trener vekter i mindre enn 5 timer i uken, så kan høyintensitets intervalltrening (HIIT) være midt i blinken for deg, som et tillegg til vekttreningen. HIIT kan nemlig forbedre kondisen mer enn vanlig cardio av samme varighet, og samtidig forbrenne mere kroppsfett.

16473677_10154161586096811_4462991466798634697_n

Read more


Hvor mye proteiner kan kroppen ta opp?

Hvor mye proteiner kan kroppen ta opp?

For å gi svaret med en gang: Du tar opp så mye som du trenger!

Vi får dette spørsmålet veldig ofte. "Jeg har hørt at du bare kan ta opp 30 gram proteiner i ett måltid", sier mange. Og ganske riktig finnes det mange studier som viser at en bestemt gruppe personer i en bestemt setting, bare klarer å ta opp (eller rettere sagt, nyttiggjøre seg) for eksempel 30 gram proteiner fra et måltid. Eller 20 gram, eller whatever.

steak

Read more


Hva menes med «sunt» ?

Hva menes med «sunt» ?

«Er det-og-det sunt?» er et spørsmål vi i StrongBody ofte får. Men vi opplever at folk legger forskjellige betydninger i ordet, nemlig disse her:
1. Sunt for helsen, som i at det gir deg bedre helse, eller at det ikke er helseskadelig
eller
2. Sunt i betydning kalorifattig / slankende / ikke fetende

 

Sunt?
Det er veldig mye som er sunt i den forstand at det inneholder ting som er bra for helsen, men som likevel inneholder mange kalorier og slett ikke er noen slankekost. For eksempel opplever vi ofte at folk som skal slanke seg, og som derfor unngår smør på maten fordi det er «usunt», tror de kan lesse på med olivenolje, fordi olivenolje er «sunt». Da har de mikset begrepene. For selv om olivenolje kan være bra for helsen, så er det akkurat like fetende som smør. Eller om jeg sier til en klient: «Vær forsiktig med å spise så mye nøtter nå når du skal ned i vekt», så svarer gjerne klienten: «Men er ikke nøtter sunt da?». Da har klienten mikset begrepene igjen. For jo, nøtter er sunt, i den betydning at det er bra for helsen. Men likevel inneholder det svært mange kalorier, og er så lettspist at det er fort gjort å overspise på det.