Tenk på noe annet enn at det gjør vondt når du trener

Tidligere har vi skrevet mye om at du skal konsentrere deg om å kjenne at du bruker riktig muskel når du trener. At du skal ha «kontakt med musklene» som man sier i fitnessmiljøene. Og dette er veldig viktig – man har målt at dette leder til økt aktivering av den aktuelle muskelen, og man tror at økt aktivering i sin tur leder til større muskelvekst.

Dette betyr imidlertid ikke at du skal fokusere på selve smerten i muskelen mens du trener. Gjør du det så kommer du ikke til å klare å presse deg så hardt som du bør. Så når det begynner å gjøre skikkelig vondt, bør du flytte tankene dine over på noe annet, noe utenfor kroppen din. For eksempel på hvorfor du trener, hva vil du egentlig med dette. Lag deg et eget indre bilde av deg selv i en situasjon du ønsker å være i når du har fått den kroppen du vil ha. Enten det nå er av at du er i svømmehallen med barna uten å føle deg ubekvem, eller av at du står på en fitness-scene og mottar en gullmedalje. Lag deg et veldig tydelig bilde av dette inni hodet ditt, og så er det dette bildet du skal fokusere og tenke på når det gjør vondest under settene dine, da klarer du å presse deg hardere.

DSC00950