Når fremgangen i en øvelse stopper opp.

Nøkkelen til fremgang i styrke og muskelvekst er at du over tid gjør mer og mer arbeid. De enkleste måtene å gjøre dette på er å ta flere reps med samme vekt, eller å legge på litt mere vekt. Men i noen øvelser er det notorisk vanskelig både å øke i reps eller vekter. I hvert fall etter at du har trent en stund. Militærpress er en slik øvelse.

Militær 1

La oss si at programmet ditt sier at du skal ta 3 sett x 6-9 reps, og de siste 3 ukene har du klart 9, 8, 7 reps med 25kg på de tre settene, og du klarer ikke å legge på flere reps. Da kan du prøve følgende triks: legg på et ekstra sett, med 4 reps. De neste par treningsøktene prøver du ikke å øke i reps på de tre første settene, men legger på en ekstra rep per treningsøkt på dette fjerde settet, frem til du er oppe på 7 reps.
På treningsøkten etter dette tar du bort igjen det fjerde settet, men nå vil du merke at du klarer flere reps på de tre første settene.

Den legendariske high school track and field-coachen Dan John skrev en gang:
If there is an axiom for a successful life and having any chance at achieving any goals, it would be the following:
You can’t do everything, but you can do something.

Show up. Do something.
Hvis du per i dag ikke rører så mye på deg, så vil bare det å overvinne dørstokkmila og komme i gang med en eller annen fysisk aktivitet gjøre underverker for helsen, fysikken og utseendet ditt. Det trenger ikke nødvendigvis være det perfekte opplegg, så lenge du gjør noe.

4c07dbab-dbf7-46ef-956e-b1cd2551c210