Om å sprekke på diett.

Se for deg at du er på vei i bil fra Trondheim til Oslo for å besøke kjæresten din. Du har lyst til å komme frem så fort som mulig. Etter en stopp på en bensinstasjon svinger du feil, og begynner å kjøre i feil retning.

Når du oppdager feilen, tenker du da: «Vel, nå har jeg kjørt feil, da kan jeg like godt fortsette å kjøre feil vei helt til Finnmark!» ???

Jeg er temmelig sikker på at du ikke tenker det.   I stedet snur du, tenker «Jaja, gjort er gjort», og så fortsetter du på din ferd mot kjæresten i Oslo. Det er det eneste fornuftige å gjøre, ikke sant?

Likevel, når det gjelder diett, da tenker ikke folk alltid så fornuftig. Etter en sprekk der man for eksempel har spist en sjokolade eller en kake eller noe man ikke skulle, så er det veldig mange av oss som tenker at «Okay nå sprakk jeg, da kan jeg like godt utnytte dagen og spise alt jeg har lyst på i dag».

cheat-day-w-1wx

Dette er en veldig irrasjonell måte å tenke på, for den forutsetter at alt du spiser oppå det andre etter at du allerede har sprukket IKKE TELLER! Det er som om vi tror at hvis vi først har sprukket, da har vi uansett ødelagt «alt», så da spiller det ikke noen rolle om vi spiser enda mer i tillegg.

Men det gjør det

I virkeligheten legger du på deg progressivt mer av alt du spiser. De ekstra kaloriene du spiser oppå det andre den dagen blir til ekstra kroppsfett, den forsvinner ikke i intet bare fordi det er «spisedag».

Så ikke add insult to injury med å fortsette å spise bare fordi du har gått på en smell. La oss si at du har gått på en 1000 kcaloriers smell (stor plate sjokolade). Noen av de kaloriene er proteiner som kanskje kan brukes til å bygge muskler, noen av dem er karbohydrater som kan lagres til senere bruk, noe går bort i varmeproduksjon og til litt ekstra aktivitet, og resten blir lagret som fett. Kanskje ender du opp med å legge på deg 40-50gram fett av den sprekken. Ikke så ille det, ikke verre enn at du kan håndtere det. Men om du da tenker at «okay, nå har jeg ødelagt dagen uansett, så jeg spiser dritt resten av dagen også», og så spiser 5000 kcalorier til, så legger du plutselig på deg kanskje 400 gram ekstra. Og det vises jo på kroppen (bare se for deg en halvkilo meierismør)! Det tar deg en uke med hard diett å få bort det igjen.

Lesson to be learned: når du sprekker på diett så er det eneste riktige å tenke: ok, gjort er gjort – og så se fremover og fortsette dietten igjen fra neste måltid av.