Kom i form etter svangerskap

Vi setter opp kostholdsplaner og treningsopplegg som hjelper nybakte mødre å komme i form, slanke seg og stramme opp på en sunn og effektiv måte, uten at det går ut over energien de skal ha til å ta seg av babyen, uten at de mister melken og uten at de skader sin egen helse.

Amming og slanking

Ikke alle er så heldige at de har morsmelk til babyen, men hvis du har det, ikke ødelegg det med en misforstått slankekur. Å gi morsmelk er noe av det viktigste du kan gjøre for helsen og utviklingen til barnet ditt. Morsmelken inneholder antistoffer som beskytter mot sykdom, enzymer som hjelper fordøyelsen, og eksakt riktig type og riktige mengder proteiner, fettsyrer og vitaminer for en menneskebaby.

Det krever ekstra energi for å produsere melk, dette tar vi hensyn til når vi setter opp en kost- og treningsplan til deg, slik at du ikke risikerer å skade din egen helse fordi du får for lite næring, eller risikerer å miste melken.
Våre ammende klienter har like bra fremgang og mister fett like raskt som våre ikke-ammende klienter, og kan samtidig amme som normalt.

Trening etter svangerskap

Det er veldig individuelt når man kan gjenoppta/begynne trening etter fødsel. Ett kriterium er selvsagt at det må være fysisk og medisinsk trygt. Når dette tidspunktet inntreffer, varierer. Noen kan begynne treningen etter et par uker, men har man gjennomgått en komplisert fødsel, eller keisersnitt, kan det gå mer enn seks uker før man kan gjenoppta treningen. Det er viktig å legge opp trening slik at man tar hensyn til at kroppen ikke er helt på plass igjen etter svangerskapet.

aIMG_1923
Coach Line Celius konstanterer at Heges magemuskler ikke har grodd helt sammen etter svangerskapet (rectus diastase), noe som må tas hensyn til under trening.

I følge retningslinjer fra the American College of Obstetricians and Gynecologists er det ingen studier som har vist at rask gjenopptakelse av aktiviteter etter en fødsel vil ha negative effekter, så fremt du har hatt en fødsel og et svangerskap som var ukomplisert. I følge de samme retningslinjene, er det heller ingen kjente komplikasjoner forbundet med å gjenoppta trening. Studier har vist at trening etter fødselen kan redusere risikoen for fødselsdepresjon.

aIMG_1454