Hvordan kan StrongBody hjelpe deg med PCOS? 

Polycystisk ovariesyndrom eller PCOS er en tilstand som kjennetegnes av at hormonene i kroppen er i ubalanse. Det oppstår væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene som følger av at eggcellene i eggstokkene ikke modnes skikkelig og eggløsning uteblir. Denne cystedannelsen forstyrrer eggstokkens funksjon og fører til hormonforstyrrelser i kroppen. Tilstanden ser ut til å være arvelig betinget.

PCOS

Østrogener, androgener og progesteron er tre typer hormoner fra eggstokkene som påvirker mest. Symptomene som oppstår som følger av PCOS er unormal hårvekst på kropp og ansikt (hirsutisme), kviser i kombinasjon med fet hud (akne), uteblivende eller uregelmessige menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Det er anslått at 2/3 av kvinner med PCOS er overvektige, hvor fettansamlingen kan sees først og fremst rundt midjen.

 

Mange vil oppleve det som problematisk å gå ned i vekt, som i sin tur vil bidra til at eggløsning vil komme uregelmessig. Hos damer med PCOS er insulinresistens en vanlig komplikasjon, noe som betyr at insulinet som produseres fungerer dårligere. Et regulert kosthold og vektreduksjon vil bidra til en bedre insulinfølsomhet. I tillegg vil også fysisk aktivitet bidra til å redusere insulinresistens og også bidra til vektreduksjon. Hverdagsaktivitet er også viktig, faktorer som husarbeid, trappegåing, lek med barna og tur med hunden bidrar mye. En aktiv hverdag med mye bevegelse og mosjon bidrar sammen med styrketrening til en bedre blodsukkerregulering.

 

Hos StrongBody har du mulighet til å bestille en kostholds- og treningsplan tilpasset til deg og dine behov.
Vi har troen på at et moderat inntak av komplekse karbohydrater i kombinasjon med proteiner og fett kan bidra til en stabil vektnedgang. I tillegg vil trening være en viktig faktor for å redusere insulinresistens, og her vil vi tilpasse styrketrening samt mengde mosjon som sees som helsefremmende for deg og din kropp. Gjennom en tett oppfølging vil du som kunde nå dine målsettinger og videre kunne stabilisere og holde vekten i tiden etterpå. Et bedre kosthold kombinert med trening vil gi deg økt velvære og bedre livskvalitet samt til å bidra til å redusere skadevirkningene av PCOS. I et helseperspektiv kan også en vektreduksjon ved overvekt/fedme bidra til å redusere risikoen for andre livsstilsrelaterte sykdommer som blant annet diabetes type 2, metabolsk syndrom og hjerte- og karsykdommer.

PCOS-INSULIN-RESISTANCE-CYCLE

Kilder:
https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/polycystisk-ovariesyndrom/
https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/polycystisk-ovariesyndrom
https://sml.snl.no/insulin