Er enkelte matvarer mer fetende enn andre?

Er enkelte matvarer mer fetende enn andre?

Dette høres kanskje ut som et lurespørsmål, og på sett og vis er det også det. Det er nemlig åpenbart at i dagligtale så er svaret ja. Alle «forstår» at sukker er mer fetende enn gulrøtter. Men når man sier at sukker er mer fetende enn gulrøtter, så har man lagt til en viktig forutsetning, som forblir usagt men som må være der hvis påstanden skal være sann. Den forutsetningen er at man spiser like mye av de to matvarene. Hvis du spiser 100 gram sukker, så er det mye mere fetende enn 100 gram gulrot. Rett og slett fordi 100 gram sukker gir 400 kalorier, mens 100 gram gulrot bare gir 36 kalorier.

Hvis du derimot spiser en mengde slik at du får i deg like mange kalorier fra begge to, så viser det seg imidlertid at den ene ikke er mer fetende enn den andre. 100 kalorier fra sukker er ikke mere fetende enn 100 kalorier fra gulrøtter! (Dette er grundig påvist i en rekke studier). Ja, gulrøttene er bedre for helsen din, men i forhold til akkurat det med fedme så stiller de seg helt likt. Det er altså ingenting «magiskt» med sukker som gjør at det feter mer enn en lik mengde kalorier fra en kilde til langsomme karbohydrater. Og dette gjelder ikke bare for sukker og karbohydrater, det er det samme for fett også.Watermarked Photo

Den virkelige grunnen til at noen matvarer er mer «fetende» enn andre, er at de har egenskaper som gjør det lett for oss å spise for mange kalorier fra dem. Disse egenskapene er:

  • Høy energitetthet (mange kalorier per gram)
  • Lite mettende
  • Smaker godt
  • Påvirker hormoner i kroppen som gir oss gledesfølelse, slik at vi får lyst til å spise dem av andre grunner enn at vi er sultne (for eksempel trøstespising eller kos)

Hvis man kombinerer disse egenskapene, slik man gjør i for eksempel pizza eller sjokolade, så ender man opp med å kunne spise veldig mye av noe som inneholder veldig mange kalorier; og dermed legger man på seg. Ikke fordi fettet eller karbohydratene i pizza eller sjokolade i seg selv feter mer enn en tilsvarende mengde kalorier fra noe annet, men rett og slett fordi det er så lett og så fristende å spise mye av det. En stor plate sjokolade har over 1000 kalorier. Du måtte spist 3,6kg brokkoli for å få i deg like mange kalorier – og det hadde du neppe hatt lyst på, om du i det hele tatt hadde orket å prøve. Men hadde du gjort det, da hadde du lagt på deg like mye av det som av den sjokoladeplata.

Oppsummert: kostholdet ditt bør være basert på matvarer som er fiberrike, metter bra og inneholder vitaminer og mineraler, men du trenger ikke dra dette for langt og bli redd for enkelte matvarer. Det er ingen matvarer som har magiske egenskaper som gjør at du legger på deg mer fett av dem enn de faktisk inneholder i kalorier.